Tuesday, August 17, 2010

Pintu Neraka Uzbekistan


guys... this time gua nk share sal 'The Door To Hell' atau 'Gate of Hell' bertempat di Uzbekistan..

korang tau2 le aku ni suke beno cari tau menda2 aneh n luar biasa di serata dunia ni.. yg ni aku pnah tau masa aku kecik dulu..tapi aku x berapa ingat..leh kata now la aku bru tahu pasal door to hell ni..

Ditemukan 35 tahun yang lalu..seorang ahli geologis telah menggali tempat ini untuk mencari sumber gas asli. Secara tiba-tiba semasa penggalian tersebut, mereka menemukan jurang yang besar di bawah tanah. Kerana jurang tu terlalu besar semua peralatan penggalian tersebut telah masuk ke dalam jurang tersebut. Takde siapapun yg berani turun ke dalam jurang tersebut disebabkan jurang tersebut dipenuhi gas asli bumi.. mati weh kalo masuk.. so dorang pikir2 apa nk wt ngan jurang yg dorang dh hasilkan ni sbb kalo dibiarkan gas ni akan tersebar dan mampu memudaratkan penduduk bumi. so,untuk menghindari gas bumi yang membahayakan ni, mereka telah menyalakan api di dalam jurang tersebut dengan harapan gas tersebut akan habis atau berkurangan la..tapi ajaibnya, semenjak dari saat api itu dinyalakan sehingga kini, api dalam jurang tu xpernah terpadam walau sesaat walaupun setelah 35 tahun lubang ini terbakar..

Dapatkah kita bayangkan sebanyak mana jumlah gas yg terdapat dalam perut bumi nih? Perrrghh x terkira beb.. Kuasa Tuhan kan..














No comments: